رفع ایراد روشن شدن چراغ فالت ( LAMP FAUIT ) در جلو آمپر

رفع ایراد روشن شدن چراغ فالت ( LAMP FAUIT ) در جلو آمپر

چراغ های جلو یکی از مهم ترین عناصر در زیبایی و ایمنی خودرو ها است و گاهی ممکن است با گذشت زمان کدر و زرد رنگ شوند که این امر زیبایی خودرو را تحت تاثیر می گذارد . در صورتی که تمایل به پرداخت وجه برای تعویض چراغ ها ندارین و می توانید از روش زیر برای چراغ ها با تلق استفاده کنید . مات و زرد شدن چراغ های جلو یکی از شایع ترین مشکلات در میان خودرو ها ، مخصوصا خودرو های تولید داخل است که پس از گذشت چندین سال رخ خواهد داد .

چراغ

رسیدگی نکردن به چراغ ها ، تابش طولانی مدت نور خورشید ، استفاده از لامپ ها با روشنایی غیر استاندارد ، بی کیفیت بودن جنس به کار رفته در چراغ و همچنین شستشوی چراغ ها هنگامی ک هنوز گرم هستند از عوامل زرد یا کدر شدن آن ها می باشد .

چراغ های جلو مدرن خودرو ها ، تنها یک لامپ ساده نیستند بلکه یک فناوری اند . همچنین دلیل آن هم عمدتا پیچیدگی و همچنین نبود هیچ مقایس تعریف شده برای آگاهی از عملکرد آن ها می باشد . شاید فاکتور های دیگر مثل قدرت یا گشتاور برای شما مهم باشد اما زمانی که شب فرا می رسد ، شرایط رانندگی کاملا متفاوت می باشد .

انواع چراغ ها :

1- چراغ های جلو تکنولوژی  :

چهار نوع عمده لامپ در چراغ جلو اتومبیل های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد که بیش تر آن ها از نوع هالوژن هستند . بعد از هالوژن به ترتیب HID زنون ها و سپس LED و در آخر هم چراغ های لیزری ، بیشترین استفاده را دارند .

اگر از استفاده ماژول لیزر در مجموعه چراغ های جلو متعجب شدید ، بهتر است بدانید که نسخه بسیار محدود آئودی یکی از همین خودرو ها می باشد .

وب سایت CARADVICE در یک شب مه آلود یک مقایسه از این چهار لامپ انجام داده که بر روی میتسوبیشی میراژ با هالوژن ، ولو XC60  با HID  زنون ، بی ام و I8 با LED و در نهایت آئودی با چراغ های لیزری انجام داده است .

با ایم اوصاف آینده از آن LED ها و چراغ های لیری خواهد بود ، این دو هستند که در نهایت راه خود را برای اتومبیل های عادی روزمره باز خواهند کرد .

2- چراغ های تطبیقی

این نوع چراغ ها با چرخاندن پرتو نور در جهت گردش فرمان ، خودرو ، را روشن می کند . در گذشته سیستم های مکانیکی عمل مشابه ای را انجام می دهد اما این روز ها این کار بر عهده سیستم های الکترونیکی می باشد .

همچنین این چراغ با توجه به نظرات ، چراغ هایی نسبت به چراغ های دیگر متفاوت می باشد و ارزیابی این چراغ ، نشان داده است که قابلیت ، تست رانندگی که در شب انجام شده است و همچنین هزینه اضافه شدن این نوع چراغ ها به خودرو را باید در نظر گرفت .

3- لیزر

لیزر آخرین فناور در چراغ های خودرو بوده که یک پرتو نور طولانی و متمرکز فراهم می نماید و می تواند دیدی معادل دو برابر چراغ نور بالا در اختیار راننده قرار دهد . همچنین این چراغ ها می توانند پرتو نور متمرکزی تا 600 متر را ایجاد کرده است .

هدلایت چیست ؟

هدلایت به لامپ های نسل جدید خودرو ها گفته می شود . نور دهی هدلایت ها بخاطر بهره گیری از تکنولوژی ال ای دی و اس ام دی ، قوی و در عین حال نسبت به لامپ های دیگر مزیت های زیادی را دارد .

طول عمر هدلایت ها

طول عمر هدلایت ها بر حسب دقیقه می باشد . معمولا این مدت زمان که به عنوان تاریخ مصرف هدلایت یا عمر مفقد یک کاسه چراغ و خودرو می باشد . پشت هر هدلایت یک عدد فن به جهت جنک کردن چیپ ست هدلایت تعبیه شده است . اکثر هدلایت ها بدون ترانس هستند . بعضی از هدلایت ها دارای ترانس و برهی دیگر بدون ترانس هستند .

شدت نور دهی و توان مصرف

شدت نور دهی و توان مصرفی هدلایت ها بسیار زیاد می باشد . توان 80 وات باعث سوختن و از بین رفتن سوکت لامپ و آب شدن آن خواهد شد . توان مصرفی هدلایت در هر ماشینی فرق دارد و هدلایت یکی از مهم ترین سیستم نور در ماشین می باشد . شدت نور دهی را با واحد لومن LM  و توان مصرفی را واحد وات W بیان می کنند .

چرا هدلایت ها مقاوم هستند ؟

روی جعبه هدلایت تاریخی زده شده که آن عمر مفید آن را بر دقیقه محاسبه کرده و عمر آن نیز می باشد . هدلایت دارای عمر بسیار بالایی می باشند و زمانی زیاد می برد تا آن خراب شود . در اکثر مواقع کاسه چراغ آسیب می بیند ولی هدلایت آسیب نمی بیند و مانند روز اول می باشد . یکی از مهم ترین دلایلی که باعث طولانی بودن عمر مفید هدلایت می باشد ، بودن فن کوچکی می باشد که وظیفه آن خنک کننده هدلایت می باشد . این فن باعث خنک شدن چیپ ست نیز می شود .

هدلایت از بهترین تکنولوژی استفاده شده است که عمر بسیار بالایی دارد و از خراب شدن آن جلو گیری می کند .

چگونه هدلایتی مناسبی برای خودرو انتخاب شود ؟

برای انتخاب یک هدلایت مناسب باید از کارشناسان و یا فروشندگان آن کمک بگیرید تا از هدلایت خوب و مناسبی استفاده کنید . هر چراغ های نور دارای نور پایین و بالایی می باشد ، که با توجه به بدون هدلایت می توان آن را زیاد و یا کم کرد .

توان مصرفی و شدت نوردهی این لامپ ها با هم فرق دارند و هر ماشین باید از هدلایت مخصوص خودش استفاده کند در غیر این صورت به سیستم نور و برق ماشین آسیب جدی وارد خواهد شد .

هدلایت دارای مزایایی می باشد که آن مزایا شامل موارد زیر می باشد :

1- شکننده نیست .

2- طول عمر بالایی دارد و معمولا خراب نمی شود .

3- مصرف برق این نوع خیلی کمتر از سایر لامپ ها می باشد .

4- سریع تر روشن می شود که مانند نون زون ، نیاز به گرم شدن برای روشن شدن ندارد .

5- نورش بسیار ملایم و مناسب است و مانند زنون ها شدید نمی باشد .

نور غیر استاندارد در برخی از زنون ها متجر به اختلال بینایی سایر رانندگان می شود ، به همین دلیل به کار بردن این نوع لامپ در خودرو به صورت دستی ، ممنوع می باشد .

چراغ های زنون برای عملکرد خود ، به برق با ولتاژ بالا نیاز است و در تکنولوژی ساختشان ، نوعی گاز به کار رفته می باشد .

چراغ

فواید هدلایت برای خودرو

1- نور هدلایت از اذیت کردن چشم رانندگان جلوگیری می کند .

2- هدلایت ها نوری بیشتر از لامپ های معمولی دارد .

3- هدلایت ها درست است نور بیشتری دارد ولی کم مصرف می باشد .

4- در هدلایت ها از IED  و COD استفاده می شود که از تکنولوژی بالایی برخوردار است .

مزایای هدلایت بیشتر از لامپ زنون می باشد . روشن شدن لامپ هدلایت زودتر از لامپ زنون می باشد و همچنین خطای لامپ هدلایت بسیار کمتر از نون می باشد . زنون برای ماشین های خارحی می باشد اما باید فابریک باشد اگر فابریک نباشد به ماشین آسیب جدی وارد می کند . و هدلایت برای ماشین های ایرانی ولی در ماشین های خارجی از هدلایت نیز استفاده می شود و هدیلات طرفدار زیادی و همچنین فروش زیادی نسبت به زنون دارد . زنون عمر پایینی دارد ولی در هدلایت این گونه نمی باشد و حتی امکان دارد لامپ هدیلات چندین سال عمر کند . همچنین عملکرد هدلایت بهتر از زنون می باشد .

نحوه عملکرد هدلایت

دیود منیر یا تولید کننده نور یا ال ای دی یک منبع نور نیمه رسانا می باشد که در صورت عبور جریان الکتریکی از خود نور عبور می کند . وقتی جریان را از یک نیمه رسانا عبور می کند و باعث بیشتر شدن انرژی می شود و همچین باعث فعالیت بیشتر می شود .

تفاوت هدلایت و زنون

هدلایت سریعا روشن می شود و زنون به کمک هدلایت گرم می شود که در کل بودن هدلایت در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد . زنون ها از نور بسیار بالایی برخوردار است که بسیار آزار دنده می باشد ولی در هدلایت این گونه نمی باشد از نور بالایی برخوردار است ولی نورش آزار دهنده نمی باشد .

زنون ها در تصادفات اولین ضربه را می خوردند و خیلی سریع می شکنند و این موضع برای ماشین بسیار بد است  زمانی که زنون می شکند ، دارای سمی خطرناک و خفه کننده می باشد که به سر نشینان آسیب جدی را وارد می کند . همچنین ولتاژ نور زنون بسیار بالا می باشد و باعث برق گرفتگی و برق دزدی می شود .

درایور یا ترانس در هدلایت ها

ترانس ها و یا درایور ها در هدلایت برق ورودی ماشین را می بند و باعث افزایش نوسانات برق و ولتاژ برق می شود . همچنین زمانی که هدلایت گرم می شود بیش از اندازه تعریف شده گرم می شود و باعث کاهش خروجی می شود و حتی امکان آسیب رسیدن به هدلایت ها نیز بیشتر خواهد شد .

لامپ ال ای دی هدلایت

ال ای دی هدلایت یکی از پر فروش و پر طرفدار ترین لامپ برای ماشین می باشد . این ماشین بهتر از زنون می باشد و مزایا و معایب بهتری نسبت به زنون دارد . ال ای دی های هدلایت با تمام ویژگی های که دارد یکی از پر قدرت ترین لامپ برای تامین نور ماشین می باشد که در شب مسیر را خیلی خوب به ما نشان می دهد . انواع هدلایت ها از فن خنک کننده ای برخوردار هستند که بودن آن ها بسیار مهم می باشد و حتما باید همراه هدلایت ها باشد .

فن امنیت هدلایت ها را بالا می برد و از آسیب رسیدن به آن ها خیلی خوب جلوگیری می کند . نصب هدلایت بر روی ماشین بسیار راحت می باشد حتی می تواند خود راننده نیز این کار را انجام دهد ولی بهتر است از تعمیر کار کمک بگیرد که آسیبی به سیستم برق ماشین نرساند . این لامپ ها دارای سمی های در داخل لامپ می باشد که بسیار خطرناک می باشد و اگر لامپ زمانی که دارید آن را درست می کنید ، بترک به شما آسیب جدی را وارد می کند . ولی در اکثر مواقع در هنگام رانندگی می ترک که آن گاز وارد کابین می شود و به شما و سر نشینان دیگر آسیب جدی را وارد می کند .

ال ای دی هدلایت فیلیپس

ال ای دی هدلایت فیلپس دارای مشخصات خوبی نسبت به زنون دارد . این لامپ بعد از هدلایت خوب می باشد .هدلایت فیلیپس دارای عمر بالایی است و همچنین یک سال گارانتی دارد که اگر این لامپ خراب شد می توانید آن را درست کنید . هدلایت فیلیپس با رعایت کلیه  اصول و موارد ایمنی و قابلیت نصب آسان در خودرو وسیله ای قابل اطمینان می باشد و مشکلی برای برق خودرو به وجود نخواهد آورد .

مقایسه تکنولوژی چراغ های جلو

چهار نوع عمده لامپ در چراغ جلو اتومبیل های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد که بیش تر آن ها از نوع هالوژن هستند . بعد از هالوژن به ترتیب HID زنون ها و سپس LED و در آخر هم چراغ های لیزری ، بیشترین استفاده را دارند .

اگر از استفاده ماژول لیزر در مجموعه چراغ های جلو متعجب شدید ، بهتر است بدانید که نسخه بسیار محدود آئودی یکی از همین خودرو ها می باشد .

وب سایت CARADVICE در یک شب مه آلود یک مقایسه از این چهار لامپ انجام داده که بر روی میتسوبیشی میراژ با هالوژن ، ولو XC60  با HID  زنون ، بی ام و I8 با LED و در نهایت آئودی با چراغ های لیزری انجام داده است .

با ایم اوصاف آینده از آن LED ها و چراغ های لیری خواهد بود ، این دو هستند که در نهایت راه خود را برای اتومبیل های عادی روزمره باز خواهند کرد .

چراغ

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره دستورالعمل تعمیرات بنز های C240 پلیس

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.