بررسی کامل آسیب های درجا کار کردن خودرو به موتور

بررسی کامل آسیب های درجا کار کردن خودرو به موتور

درجا کار کردن خودرو یا همان روشن ماندن بدون حرکت ، مسئله ‌ای که همیشه در مورد آن بحث ‌هایی بوده است . برخی بر این باورند که در ابتدای روشن کردن خودرو و به‌ خصوص در هوای سرد باید دقایقی موتور درجا کار کند تا آماده حرکت شود . همچنین صحبت ‌هایی در مورد درجا کارکردن خودرو پس از بازگشت از سفر و پیش از خاموش کردن خودرو و درجا کار کردن طولانی‌ مدت خودرو گفته و شنیده می ‌شود .

خودرو

درجا کارکردن خودرو :

از قدیم دیده شده که بسیاری از افراد در ابتدای صبح یا زمان ‌هایی که مدت زمان طولانی خودرو خاموش بوده‌ است ، به‌خصوص در فصول سرد سال ، پس از استارت و روشن کردن خودرو آن را ثابت نگه داشته و اجازه می ‌دهند تا دقایقی درجا کار کند . حتی گاهی برای تسریع در گرم شدن خودرو به پدال گاز نیز فشار می ‌آورند . این افراد باور دارند که خودرو در حالت سرد خوب کار نخواهد کرد .

این باور در مورد خودروهای بنزینی به ‌طور کلی باور غلطی است . بر فرض این‌ که خودروهای کاربراتوری قدیم نیاز به گرم شدن دریچه هواکش کاربراتور داشتند ، باید دقت داشت که در خودرو های جدید دیگر خبری از سیستم سوخت‌ رسانی قدیمی ، دریچه کاربراتور و کاربراتور نیست . پس این فرضیه به ‌طور کامل در مورد خودروهای جدید رد می ‌شود . بهتر است بدانید خودرو های جدید از سیستم پاشش سوخت جدید به صورت انژکتوری و همچنین دستگاه کنترل کننده موتور ماشین با نام ECU بهره می‌ برند که میزان سوخت خودرو را در شرایط مختلف برای موتور تنظیم می ‌کند .

آلایندگی در حالت درجا کارکردن ماشین بالا رفته و همچنین با توجه به میزان سوخت خودروهای مختلف بین 800 سی ‌سی تا 3 لیتر در ساعت ، سوخت مصرف می ‌شود که توجیه اقتصادی نیز ندارد .

به‌خاطر داشته باشید حتی در صورتی‌ که شما با درجا کار کردن ، خودروی خود را به گرم کردن تشویق کنید فقط موتور خودروی شما دچار گرمایش شده و قطعات دیگر مانند چرخ ‌ها و همچنین روان کار های داخل این سیستم ‌ها هیچ ‌گونه گرمایشی را تجربه نخواهند کرد . پس بهتر است در ساعات اولیه صبح پس از روشن کردن خودرو با سرعت کم و دنده‌ های سنگین مدت زمان کوتاهی را به حرکت ادامه دهید تا خودرو به دمای موردنظر برسد . در این حالت می‌ توان مطمئن بود که همه سیستم ‌های خودرو به‌ صورت همزمان و همگام با هم در حال گرم شدن و بهبود روان کاری و کارکرد هستند .

درجا کار کردن خودرو در ترافیک :

اگر در ترافیک ‌های سنگین و طولانی مدت گیر کرده باشید ، خواهید دید که خودروهای بی شماری در ترافیک سنگین به‌ صورت درجا ، در حال کار کردن هستند . بسیاری از راننده ‌ها توجهی به میزان مصرف سوخت در این زمان نداشته و خودروی خود را کاملاً بی ‌دلیل روشن نگه می ‌دارند ، بهتر است بدانید در این شرایط با سوخت مصرف شده در ترافیک ‌های سنگین می‌ توانستید کیلو متر ‌های زیادی از مسیرتان را طی کنید و درواقع می ‌توان با میزان سوخت مصرف شده در مدت زمان 2 دقیقه مسیری برابر با 1.6 کیلومتر را طی کرد . به‌ طور کلی باید گفت که اگر مقدار سوخت هدر رفته در ترافیک را ضرب در تعداد ماشین ‌های موجود در ترافیک کنیم ، عدد حاصل عددی سرسام‌ آور و غیرقابل باور خواهد بود .

این میزان از سوخت علاوه‌بر اتلاف هزینه ‌های بسیار ، باعث آلودگی زیادی نیز در محیط عمومی ‌خواهد شد . برخی دیگر از رانندگان نیز معتقدند که خاموش و روشن کردن خودرو به صورت زیاد ممکن است به سیستم استارت خودرو آسیب برساند .

در این مورد باید بدانید بنابر نظر متخصصان فنی ، توقف بیش از 30  ثانیه خودرو با موتور روشن به‌ هیچ ‌وجه از لحاظ فنی و اقتصادی منطقی نیست و درصورت محاسبه دقیق می ‌توان به این نتیجه رسید که میزان هزینه اتلاف شده در مورد سوخت و همچنین استهلاک پیشرانه خودرو بسیار بیشتر از هزینه استهلاک یا آسیب‌ دیدگی خودرو بر اثر استارت‌ های مداوم است . پس بهتر است برای کاهش هزینه ‌ها و کاهش آلودگی هوا و همچنین جلوگیری از استهلاک زود هنگام خودرو در ترافیک‌ های سنگین با توقف طولانی ، خودروی خود را در مواقع لزوم خاموش کنیم .

درجا کار کردن خودرو پس از بازگشت از سفر

برخی از افراد معتقدند که پس از بازگشت از سفر یا بازگشت از مسیر ‌های طولانی ، موتور خودرو نیاز به استراحت به‌ صورت درجا ، خنک شدن و سپس خاموش شدن دارد ؛ به‌ همین دلیل موتور خودرو را برای دقایقی پس از رسیدن در پارکینگ روشن نگه می ‌دارند . دقت داشته باشید در مسیر حرکت جریان هوای جلوی خودرو به خنک شدن موتور کمک می ‌کند که درصورت توقف خودرو این جریان هوا به صورت قبل وجود نخواهد داشت . بنابراین موتور خودرو شروع به گرم ‌تر شدن خواهد کرد .

همچنین برای کاهش گرمای حاصل از توقف و درجا کار کردن خودرو ، فن ‌های برقی خودرو نیاز به روشن شدن و کار کردن در دور بالاتر خواهند داشت که آسیب به دینام ،  باتری و مدار برقی ماشین خواهد رساند . اکثر خودروهای جدید دارای فن‌های هوشمند حساس به دمای موتور هستند که پس از خاموش کردن خودرو نیز درصورت احساس بالا بودن دمای موتور در چندین مرحله روشن و خاموش شده و دمای موتور را کاهش می ‌دهند . پس نگران گرم بودن خودرو در زمان خاموش کردن نباشید . همچنین همان‌ طور که در بالا نیز گفته شد درجا کار کردن خودرو باعث افزایش و اتلاف سوخت در خودروی می ‌شود که دلیل منطقی و اقتصادی برای آن وجود ندارد .

هفت علت آسیب زدن به خودرو در موقع درجا کار کردن :

1- مخلوط شدن روغن با بنزین

خودرو در موقع کار کردن ، سیستم سوخت‌ رسانی و پاشش سوخت را به‌ طوری تنظیم می‌ کند که مقدار سوخت موردنظر با میزان اکسیژن کافی ترکیب شود . به‌ دلیل این ‌که در حالت درجا کار کردن خودرو اکسیژن کافی برای سوخت ندارد ، احتراق داخل سیلندر به‌ طور کامل انجام نشده و مقداری از بنزین به‌ صورت نسوخته در اتاقه سیلندر باقی می‌ ماند . این بنزین نسوخته از زیر رینگ‌ ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و به داخل کارتر و روغن موتور راه پیدا می ‌کند . در ادامه روغن کارایی خود را از دست داده و در نهایت روان کاری لازم برای موتور را انجام نخواهد داد .

2- گرم شدن بیش از حد سیلندر

به ‌دلیل این‌که در سیستم درجا کار کردن خودرو جریان هوا در محفظه کاپوت خودرو کاهش می‌ یابد ، دمای سیلندر افزایش یافته که این افزایش دما می ‌تواند به سیلندر خودرو ، واشرها و همچنین روغن آن آسیب برساند .

3- فعالیت مداوم فن ‌های خنک کننده

به‌ علت گرم شدن زیاد موتور ماشین ، فن ‌های خنک کننده باید به ‌طور مداوم کار کنند تا از افزایش دمای موتور جلوگیری شود . این فعالیت مداوم باعث آسیب رساندن به فن‌ های خودرو  و کاهش عمر آن‌ ها خواهد شد .

4- فشار مضاعف بر روی سیستم برقی

فن ‌های خنک کننده اتومبیل یکی از پر مصرف ‌ترین قطعات الکترونیکی ماشین هستند . درجا کارکردن خودرو یکی از عواملی است که باعث می‌ شود این فن ‌ها به میزان زیاد نیاز به روشن ماندن داشته باشند ؛ در نتیجه فشار زیادی به سیستم برقی خودرو و همچنین دینام و باطری خواهد آمد .

5- آسیب رساندن به سیلندر توسط گاز ‌های اسیدی

کارشناسان متخصص فنی در این زمینه می‌ گویند که در جا کار کردن خودرو باعث احتراق ناقص شده که این مسئله خود باعث ایجاد گاز ‌های اسیدی و آلاینده در سیلندر خودرو می‌ شود و می‌ تواند باعث فعل و انفعالات داخل سیلندر و همچنین خورده شدن قطعات فلزی داخل موتور ماشین شود .

6- آسیب رساندن به سیستم اگزوز ماشین

با توجه به آلایندگی بیش از حد استاندارد ، خودرو در حالت درجا کار کردن گاز های سمی ‌و آلاینده بیشتری نسبت به خودروی در حال حرکت تولید می ‌کند که باعث می ‌شود کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز استهلاک بیشتری داشته باشند .

7- ایجاد خطا در مورد سرویس به‌ موقع ماشین

توجه داشته باشید که معمولاً سرویس ‌ها و تعویض قطعات مصرفی ماشین با توجه به میزان کیلومتر طی شده در خودرو انجام می ‌شود . در صورتی که طبق عادت خودرویتان را در زمان طولانی روشن نگه دارید تا به ‌صورت درجا کار کند ، باید دقت داشته باشید که کارکرد موتور ، تسمه‌ ها ، روان کار‌هایی مانند روغن و گریس و قطعه‌ هایی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش پیدا می ‌کند ؛ ولی پارامتر موردنیاز برای سرویس و نگهداری ماشین یعنی کیلومتر ماشین افزایش نخواهد یافت . این مسئله در بسیاری از موارد مانند تعویض تسمه تایم خودرو می‌ تواند خطرناک و جدی باشد .

خودرو

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور ماشین که باعث خرابی نشان گرد سوخت می شود :

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور ماشینهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش ماشین، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

نشانگر سوخت در شیب چگونه می باشد ؟

در این حالت سوخت به یک سو درون باک حرکت کرده و می تواند سبب تغییر وضعیت شناور شود و در نتیجه نمایشگر سوخت با خطای زیادی سطح سوخت را نشان می دهد . برای رفع این مسئله ، ماشین های مجهز به ریز پردازنده تا حدودی توانایی اصلاح این خطا را دارند . جهت این کار ریز پردازنده میانگینی از موقعیت های شناور را در طول بازه ی زمانی خاص ، به جای واکنش لحظه ای به تغییرات موقعیت شناور محاسبه می کند .

بیشتر بخوانید:

چطور بفهمیم کمک فنر خودرو خراب است + روش چک کردن آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.