اقداماتی که در هنگام بریدن ترمز باید انجام داد!
ما در این نوشته راجع به بریدن ترمز صحبت خواهیم کرد. بریدن ترمز اتفاق ناخوشایندیست که ممکن است برای هر راننده ای پیش بیاید و در اکثر مواقع انسان قادر به تمرکز و کنترل ماشین نمیباشد . تصور کنید که در یک بزرگراه و در یک دور برگردان کشنده با شیب زیاد در حال دور زدن هستید و تصمیم می گیرید که با فشردن پدال، ترمز کنید اما هیچ اتفاقی نمی افتد و حتی ذره ای سرعت اتوموبیل کاهش پیدا نمی کند. با سرعت 120 کیلومتر در ساعت با گاردریل کنار جاده بر خورد می کنید و بعد از 400 متر معلق بودن در هوا به درون دریاچه ای کم عمق پر از تمساح هایی که آتش از دهانشان زبانه می کشد شیرجه می زنید .
هنگام بریدن ترمز چه کار کنیم ؟
دلایل زیادی برای از کار افتادن ترمز در حین رانندگی وجود دارد که به عنوان نمونه می توان به فرسودگی قطعات خودرو و یا افزایش میزان پایش روغن ترمز اشاره کرد. مهم تر از دانستن دلایل عمل نکردن ترمز، انجام اقداماتی است که در این شرایط ، موجب توقف خودرو بدون آسیب رسیدن به شخص یا خودرو دیگر میشود .
اولین اقدامی که در این شرایط باید انجام دهید ، حفظ خونسردی و آرامش خود است. پس از آن سعی کنید توسط بوق و چراغ خودرو به خودروهای دیگر هشدار دهید و با بهره گیری از توانایی خود ، خودرو را در مسیری به حرکت در بیاورید که خلوتتر و ماشین های کم تری تردد می کنند .
اگر پدال ترمز خودرو سفت است، سریعاً بررسی کنید که چیزی در پشت پدال گیر نکرده باشد و در این حین از جاده و ماشین های دیگر غافل نشوید. البته در این حالت باید وضعیت پمپ ترمز را هم بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه خرابی، اقدام به تعویض آن پس از مراجعه به تعمیرگاه نمایید .
پدال ترمز را فشار دهید و اگر حس کردید پدال ترمز نرم است و زیاد پایین می رود، امکان کم کردن روغن ترمز وجود دارد و یا سیلندر اصلی آن خراب شده است ، در این شرایط چندین بار پدال ترمز را فشار دهید تا سرعت خودرو کاهش یابد. پمپ کردن پدال ترمز بهترین روش برای کاهش سرعت خودرو در زمان از کار افتادن سیستم ترمز است .
نکته مهم درباره بریدن ترمز:
یکی دیگر از راه های موثر در کاهش سرعت خودرو استفاده از نیروی اصطکاک است که اگر مسیر شما خلوت باشد می توانید از آن استفاده کنید. در این شرایط با آرام فرمان دادن و حرکات زیگزاگی، و با استفاده از نیروی اصطکاک ، سرعت خودرو رفته رفته کاهش می یابد .
یکی از راه های موثر هنگام بریدن ترمز، معکوس کشیدن است. اگر خودروی شما اتوماتیک است آن را در حالت دستی قرار داده و توجه داشته باشید دنده به ترتیب و به آرامی معکوس شود. و اگر خودروی شما دستی است در این شرایط دقت کنید که دنده را به ترتیب معکوس بدهید یعنی اگر در دنده 3 هستیم، به دنده 2 معکوس دهیم تا آسیبی به گیربکس یا همان جعبه دنده وارد نشود .
اگر هیچ کدام از موارد بالا امکان پذیر نبود سعی کنید از موانع محیطی استفاده کنید، موانعی همچون بوته ها و درختچه های کوچکتر از ۱ متر ، سرعت گیرها ، دست اندازها ، پستی و بلندی های جاده و کیسه های سیمان یا بشکه های آب کنار جاده تا باعث کاهش سرعت خودروی شما شوند .
اگر با روش های بالا سرعت خودرو کاهش پیدا کرد با استفاده از ترمز دستی می توانید به توقف کامل خودرو کمک کنید. در این شرایط سعی کنید کمکم ترمز دستی را بالا بکشید . در صورتی که ترمز دستی را تا انتها بکشید، چرخهای عقب قفل میکند و باعث به هم خوردن تعادل خودرو می شود. همچنین توجه داشته باشید که در سرعت بالا استفاده از ترمز دستی بسیار خطرناک است .
گام های مهم بعد از بریدن ترمز
1- نترسید
عکس العمل های شدید احساسی از روی ترس می تواند وضعیت را خطرناکتر کند .
2- پایتان را از روی گاز بردارید
پایتان را از روی گاز بردارید و کروز کنترل را در صورت وجود خاموش کنید .
کروز کنترل به محض تماس پا با پدال ترمز یا کلاچ باید به صورت اتوماتیک خاموش شود اما برای ایمنی بیشتر این کار را به صورت دستی نیز انجام دهید .
3- به وضعیت پدال ترمز توجه کنید
اگر پدال بسیار نرم شده است و به راحتی تا ته پایین می رود، احتمالا به دلیل کاهش روغن ترمز است. شما احتمالا با پمپ کردن ترمز می توانید کمی از قابلیت ترمز کردن را بازگردانید
اگر در هر صورت پدال ترمز شما سفت است و حرکت نمی کند، ممکن است سیستم ترمز شما قفل کرده باشد یا چیزی زیر آن گیر کرده باشد. با پا و یا با کمک مسافرین ماشین چک کنید که چیزی زیر پدال ترمز گیر نکرده باشد .
4- ترمز دستی استفاده کنید
ترمز دستی یا ترمز پارکینگ، معمولا می تواند ماشین را متوقف کند هرچند که بیشتر از حد معمول طول می کشد که ماشین متوقف شود زیرا فقط چرخ های عقب را متوقف می کند. ترمز دستی را با توجه به نوع آن، به آرامی و به صورت یکنواخت درگیر کنید. اگر ترمز دستی خیلی سریع و محکم درگیر شود ممکن است چرخ ها قفل شوند و کنترل ماشین را از دست بدهید. اگر ترمز دستی دکمه خلاصی دارد، هنگام انجام این کار آن را فشار دهید تا با کنترل و تنظیم فشار از این اتفاق جلوگیری شود .
اگر احساس کردید یا صدای قفل شدن چرخ ها را شنیدید، کمی از فشار ترمز دستی را کم کنید و در همان جا نگه دارید. در اینجا باید ذکر کنیم که اگر چرخها کمی جیغ کشیدند لزوما به این معنی نیست که قفل شده اند. برای ترمز دستی های الکترونیکی، در ابتدا تا 3 کلیک انجام دهید و بعد یک یا دو کلیک دیگر اضافه کنید تا ماشین به طور کامل متوقف شود .
5- دنده ها را به ترتیب معکوس کنید
معکوس کردن دنده ها با استفاده از قدرت ماشین، سرعت شما را کاهش می دهد. در سیستم دنده دستی، یک دنده یا دو دنده را در یک زمان معکوس کنید. هنگامی که احساس کردید از سرعت ماشین کاسته شد، این کار را ادامه دهید . به دنده های پایین تر بروید. مگر اینکه نیاز به توقف سریع ماشین باشد، مراقب باشید خیلی سریع چند دنده را در یک زمان معکوس نکنید. رفتن به دنده های پایین 1 و 2 با سرعت زیاد باعث از دست دادن کنترل ماشین می شود .
در سیستم دنده اتوماتیک نیز دنده ها را با توجه به نحوه کار سیستم دنده ماشین، به ترتیب معکوس کنید .
6- با استفاده از اصطکاک جاده از سرعت خودرو بکاهید
اگر جاده خلوت است و در اطراف فضای کافی دارید، ماشین را با سرعت به چپ و راست هدایت کنید، تا به طور طبیعی با اصطکاک ایجاد شده سرعت ماشین کاهش یابد. به هیچ وجه این کار را با سرعت بالا انجام ندهید چون باعث چپ شدن ماشین می شود. پس مراقب باشید.
7- یک جای مطمئن برای خروج از جاده یا برخورد پیدا کنید
وضعیت جاده را به خوبی بررسی کنید تا برای متوقف کردن ماشین از جاده خارج شوید. اگر نتوانستید ماشین را متوقف کنید، به دنبال فضاهای بازی بگردید که بتوانید بدون برخورد به چیزی از میان آن عبور کنید. اگر برای رسیدن به امنترین محل تا محل برخورد مجبور به پرش از لبه جاده هستید، باید خیلی احتیاط کنید. اولین واکنش ماشین می تواند خارج شدن فرمان از دست، پریدن از لبه و بازگشت به ترافیک باشد. بنابراین بسیار ضروری است که فرمان را محکم بچسبید و ماشین را به اندازه ای به سمت لبه جاده بچرخانید تا یکباره از روی لبه بپرد و رد شود و آنقدر نیز نچرخانید که ماشین دور خود بچرخد و کنترل فرمان از دستتان خارج شود .
چگونه با آن برخورد کنیم؟
از دست دادن کامل ترمز در خودروهای جدید بسیار نادر است، اما امکانش وجود دارد. دلیل اصلی آن میتواند نقص ناشی از خط تولید باشد، بنابراین به آگهی های فراخوان خودروها دقت کنید. از دست دادن کامل نیروی ترمز میتواند ناشی از نشت کامل روغن ترمز نیز باشد. خوشبختانه اغلب ما زود متوجه این موضوع میشویم و چاره ای برایش پیدا میکنیم. یکی از دلایل از دست رفتن موقت نیروی ترمز پدیده هیدروپلنینگ است. این پدیده زمانی رخ میدهد که ترمزها خیس هستند، معمولا وقتی که از داخل یک چاله آب عمیق رد میشوید.
اگر چنین چیزی را تجربه کردید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر مستقیم نگه دارید و ماشین را به این ور و آن ور نکشانید. بدین طریق خودرو، سرعتش کاهش مییابد و شما مجددا میتوانید کنترل خودرو را بدست بگیرید.
شاید مهمترین کاری که یک راننده هنگام بریدن ترمز باید انجام دهد، حفظ آرامش خود است. وحشت کردن کمکی به شما نمیکند. قدم بعدی، برداشتن پایتان از پدال گاز است. به جریان ترافیک و رفت و آمد عابرها و هر مانع دیگری توجه کنید، و به دنبال جایی برای کنار کشیدن باشید. سپس از دنده معکوس استفاده کنید، به این کار استفاده از ترمز موتور نیز میگویند.
همینطور که خودرو سرعتش را کم میکند شما دنده ها را معکوس کنید. وقتی سرعت خودرو به حدود 50 کیلومتر در ساعت رسید، میتوانید از ترمز دستی استفاده کنید. چون سیستم ترمز دستی مستقل از ترمزهای معمولی کار میکنند. به عنوان آخرین راه چاره ماشین را در دنده عقب قرار دهید، این کار موتور ماشین را نابود خواهد کرد، بنابراین هیچ وقت به عنوان اولین راه حل از آن استفاده نکنید. اگر موفق به توقف کامل شدید، ماشین را به کناری بکشید و فلاشرها را روشن کنید .
نقص ترمز هنگام یدک کشیدن
شما برای گذراندن یک بعدازظهر برای قایق سواری با دوستانتان در دریاچه، قایق خود را پشت وانت بارتان بسته اید و در حال رانندگی میباشید. ناگهان ترمز میبرد، چه اتفاقی میافتد و چه باید بکنید؟ کاروان ها در صورتی که با سرعتی بیش از سرعت مجازشان کشیده شوند، از کنترل خارج میشوند. حتی رانندگان ماهر نیز در جاده های بیکیفیت کنترل خودروی خود را از دست میدهند. در صورتی که نیاز به یک مانور تند برای جلوگیری از برخورد با یک مانع نیاز باشد نیز، امکان دارد کنترل خودرو دچار مشکل شود. راه افتادن و توقف با خودرویی که یدک کش دارد باید آهسته صورت بگیرد.
بنابراین زمان و مسافت بیشتری را برای توقف در این حالت در نظر داشته باشید. به جلو نگاه کردن و پیشبینی توقف، راه هوشمندانه ای برای رانندگی است. در صورتی که ترمز ناگهانی بزنید احتمال قیچی کردن یدک کش وجود دارد. داغ کردن ترمز ناشی از استفاده بیش از حد از آن است. هنگام پایین آمدن از سراشیبی ها از دنده سنگین استفاده کنید .
رمپ های خروج اضطراری
این رمپ ها بیشتر در جاده ها و اتوبان های شیب دار وجود دارند. رانندگانی که ترمز خودرویشان داغ کرده یا دچار ایراد مکانیکی جدی شده است، این رمپ ها برایشان در دو حالت بسیار سودمند هستند :
- زمانی که در مناطقی با ترافیک سنگین و جمعیت زیاد، که سرازیری های کوتاه اما با شیب تند وجود دارند، ترمز دچار مشکل میشود .
- درجاده های واقع در مناطق کوهستانی کم خالی از سکنه اما با شیب های طولانی
در هنگام طراحی این رمپ ها، مهندسین باید عرض خودروها به همراه وزن و سرعت تقریبی آنها که امکان دارد با آن در آن در جاده حرکت کنند را در نظر بگیرند. یکی از روش های طراحی رمپ ها به بستر متوقف کننده شنی موسوم است. تحقیقات نشان داده است که در صورتی که از شن های بستر رودخانه ها استفاده شود، این بسترها در کمتر کردن سرعت و متوقف کردن خودروها موثرتر هستند.
روش دیگر که برای ساختن این رمپ ها استفاده میشود، کشیدن یک سری از توری ها که از کابل های هواپیما شکل گرفته اند در طول رمپ است. بر روی این توری ها جذب کننده های انرژی نصب شده اند. استفاده از این توری ها به توقف خودرو و کاهش نیروی برخورد که توسط شتاب منفی ایجاد شده است، کمک میکنند .
از نیروی اصطکاک جاده استفاده کنید !
از دیگر ترفندهایی که برای زمان بریدن ترمز خودرو توصیه شده این است که اگر در جاده خلوت حرکت میکنید و امکان مانور در جاده دارید از حرکات زیگزاگی بهره ببرید که یک حرکت بی نظیر برای کاهش سرعت خودرو است! هر چند که با دنده معکوس تا حدود زیادی میتوان کنترل ماشین را در دست گرفت ولی به هر دلیلی اگر توانایی آن کار را نداشتید حتما از حرکات زیگزاگی استفاده کنید و سرعت خودرو را به مرور کم کنید چرا که اصطکاک لاستیک و جاده باعث کاهش سرعت خواهد شد. همچنین به پستی و بلندیهای جاده باید توجه کنید و از آنها برای کاهش سرعت خودرو استفاده کنید .
ترمز دستی را بکشید !
از دیگر راهکارهای قابل ذکر در این موارد استفاده از ترمز دستی خودرو است که از جمله راهکارهای موثر و کارا در مواقع بریدن ترمز خودرو محسوب میشود. البته باید توجه کنید که استفاده از ترمز دستی باید هوشمندانه باشد و کشیدن یکباره آن قطعا نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه اندک شناستان برای نجات را نیز از بین میبرد! شما بایستی کم کم از این ترمز استفاده کنید و آن را به آرامی بالا بکشید تا سرعت خودرو کمتر شود. بدیهی است که استفاده از تکنیک دنده معکوس در کنار استفاده آهسته از ترمز دستی میتواند نتیجه بسیار بهتری را برای شما داشته باشد ولی به شدت به توانایی و آمادگی ذهنی بالایی دارد که صرفا با خونسردی کامل قابل انجام است .
از موانع طبیعی استفاده کنید !
آخرین روش برای کاهش سرعت خودرو و یا نگه داشتن خودرو استفاده از موانع طبیعی است. البته این روش در هنگامی استفاده میشود که روشهای بالا کارایی نداشته باشد و به هر دلیلی امکان این کارها را نداشته باشید. سعی کنید که کناره لاستیک خودرو را به کیسههای سیمان یا بشکههای آب تماس دهید و البته فرمان را محکم نگه دارید. البته در صورتی که سرعت کم شد و به هر دلیلی از ترمز دستی و روشهای دیگر قادر به نگهداری خودرو نبودید چارهای جز برخورد خودرو با درختچههای کوچک و یا حتی بزرگ ندارید و باید جوری این کار را انجام دهید که اولا کمترین آسیب به خودتان برسد و سپس کمترین آسیب به خودرو وارد شود .
هشدارها برای جلوگیری از بریدن ترمز:
- هنگامیکه موفق به توقف اتومبیل شدید، تا زمانیکه مطمئن نشده اید که مشکل حل شده، به هیچ وجه دوباره شروع به حرکت نکنید .
- هرگز در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن، اتومبیل را خاموش نکنید چرا که سیستم هیدرولیک و ترمز به موتور وابسته هستند. اگر اتومبیل را خاموش کنید، سیستم هیدرولیک قدرت پمپینگ ترمز را سه برابر افزایش می دهد. بنابراین در شرایط اظطرار، فقط سوئیچ را در حالت دوم(چرخش مرحله دوم سوئیچ) قرار دهید. بدین ترتیب سیستم تعلیق قفل نخواهد شد .
- معکوس کشیدن نامناسب باعث صدمه زدن به موتور می شود. بخصوص اگر دنده عقب را جا بزنید. شما کاری را که لازم است باید انجام دهید.
بیشتر بخوانید:
کویل خودرو و علت خرابی آن چیست + عملکرد آن
سنسور دور موتور تیبا و علت خرابی آن چیست؟
انژکتور خودرو چیست و چه عملکردی دارد؟
منبع: ماشین 3، وان کار