شلگیر خودرو چیست و چه وظیفه و مزایایی دارد + قیمت

شلگیر خودرو چیست و چه وظیفه و مزایایی دارد + قیمت

این محصول جزو قطعات کسری اکثر اتومبیل ها می باشد که زمانی که خودرو در حال ساخت و جمع کردن ماشین می باشد ، از شلگیر یا همان گلگیر استفاده می کنند که این شلگیر از پاشیدن گل بر روی پشت ماشین جلوگیری می کند .

شلگیر یا همان گل پخش کن از قطعه ای به جنس پلاستیک استفاده می کنند . شلگیر ها در خودرو پشت چرخ و جلوی چرخ به حالت نیم دایره ای شکل قرار می گیرند . شلگیر یکی از بخش های اصلی بدنه خودرو می باشد که ریسک برخورد آن با دیگر اجسام بسیار بالا می باشد .

شلگیر

شلگیر خودرو در کجای بدنه خودرو می باشد ؟

شلگیر یا گل بخش کن خودرو حالتی نیم دایرع دارد و زیر گلگیر و پشت لاستیک و به وسیله پیچ یا خار نصب می شود . شلگیر های جلویی معمولا اندازه کوچیک تری نسبت به شلگیر های عقب دارد. در برخی شلگیر ها دارای دریچه ای برای دسترسی راحت تر به قطعات جلو بندی هستند .

محل قرار گیری شلگیر :

محل قرار گیری شلگیری یا گل پخش کن در قسمت زیر گلگیر و در پشت لاستیک می باشد . شلگیر از پلاستیک نرم ساخته شده و با پیچ یا خار آمپولی به خودرو وصل شده است .

مزایای استفاده از شلگیر :

استفاده از شلگیر علاوه بر اینکه در کاهش کثیف شدن خودرو و جلوگیری از پوسیدگی قسمت های زیرین خودرو تاثیر دارد ، نمای جالبی به خودرو می دهد .

هزینه لگه گیری

لکه گیری سپر

هزینه لگه گیری کامل گل گیر خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 90 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 120 هزار تومان می باشد . . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه لگه گیری سپر آن ها 220 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه لکه گیری سقف آن ها 300 هزار تومان است .

لکه گیری گل گیر

هزینه لکه گیری  کامل گل گیر خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 100 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 140 هزار تومان می باشد . . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه لگه گیری سپر آن ها 300 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه لکه گیری سقف آن ها 500 هزار تومان است . و حتی امکان هزینه هایی که گفته شد ، بیشتر نیز شود و این قیمت ها حداقل می باشند .

هزینه کله گیری کامل یک لنگه خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 170 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 200 هزار تومان می باشد . . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه لگه گیری آن ها 300 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه لکه گیری سقف آن ها 500 هزار تومان است .

نقاشی سپر

هزینه نقاشی کامل گل گیر خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 170 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 240 هزار تومان می باشد . . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه آن ها 360 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه  آن ها 500 هزار تومان است .

نقاشی گل گیر

هزینه نقاشی  کامل گل گیر خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 220 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 300 هزار تومان می باشد . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه آن ها 450 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه  آن ها 650 هزار تومان است .

صافکاری سپر عقب و یا جلو

یکی از بیش ترین انواع صافکاری وجود دارد . این صافکاری بیشتر برای خودرو هایی که سپرشان از جنس فایبر گلاس یا پلاستیک خاص است صرفه بیش تری دارد ، زیرا قیمت سپر خودرو های دیگر مانند پراید 18 تا 40 هزار تومان است و تعویض آن ها به صرفه تر است . حداقل هزینه صافکاری پژو 405 و تیبا 180 هزار تومان ، سمند و پژو پارس 200 هزار تومان ، انواع 206 و تندر 250 هزار تومان ، لیفان و ام بی ام 300 هزار تومان ، مگان و سراتو 400 هزار تومان و خودرو های گران تر از 100 میلیون تومان مثل برند های هیوندرا ، کیا ، رنو و تویوتا 450 هزار تومان هزینه در بر دارد . حداقل هزینه سپر این خودرو ها که نیز همین مبلغ است . صافکاری سپر عقب نیز در خودرو هایی که سنسور پارک کند ، 50 تا 100 هزار تومان بیشتر دارد .

خودرو های خاص : هزینه صافکاری سپر جلو و عقب اتومبیل های شرکت بنز و بی ام وی نیز بستگی به مدل خودرو و سال تولید از 600 هزار تا 1 میلیون و 500 هزار تومان است . مالکان برخی تولیدات تویوتا لندکروز نیز برای صافکاری سپر عقب و یا جلو باید حداقل 800 هزار تومان می باشد . هزینه صافکاری سپر خودرو های مازراتی و پورشه و همچنین خودرو های خاص بنز و بی ام و نیز حداقل 2 میلیون تومان است .

سپر چیست ؟

بخشی از بدنه یک خودرو که در جلو و پشت آن قرار دارد . دلیل طراحی این بخش در خودرو های ایجاد ایمنی در آن و عدم خودرن ضربه به خودرو می باشد . البته در تصادف هایی که در سرعت بالا رخ می دهد ، این بخش قادر به مهار خسارت ها نمی باشد . اما به میزان زیادی این خسارت ها را کاهش می دهد . در بسیاری از کشور ها از لحاظ قانونی وجو سپر در وسایل نقلیه اجباری می باشد . همچنین سپر در دسته ایمنی تزیینی خودرو قرار دارد .

شلگیر

فرایند تولید شلگیر چگونه است ؟

1- برشکاری : ورق ها تحت عملیات برش خورده می شوند ، این عملیات بر روی ورق می توانند به لیزری یا با دستگاه های برش کاری موجود انجام شود و خمکاری آن ها به وسیله دستگاه پرس انجام می شود .

2- کروماتی کردن : پوشش کروماتی برای جلوگیری از زنگ زدن بر روی قطعات داده می شود .

3- نفوذ پلاستیک : پلاستیک مذاب وارد سپر شده و در آن جا شکل می گیرد .

4- سرد کردن پلاستیک : در این مرحله دمای پلاستیکی مذاب پایین می آید و کاهش دما باید بع آرامی انجام شود تا یک نواخت باشد .

5- خمکاری نهایی : بعد از نفوذ پلاستیک و قرار دادن ورق های فایبر گلس و تولید لایه از فیبر کربن  ، قطعه به وسیله فیکسچر مخصوص خم خواهد شد .

6- پلیسه گیری : در این مرحله پلیسه های اضافه گرفته می شود و به ماشین وصل می شود .

جلو بندی ماشین چه قسمت هایی دارد ؟

طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوش های محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگری به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اصلی شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد و باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد تا ماشین دچار مشکل جدی نشود ، زیرا اگر دچار مشکل شود آسیب و حرج بالایی را روی دست شما می گذارد .

 

جلو بندی خودرو چیست ؟

جلو بندی به قسمت زیرین جلوی ماشین گفته می شود که مهم ترین و ضروروی ترین قطعات در آنجا می باشد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد و اگر یکی از این قطعات نباشد دچار مشکل های جدی و خرج های سنگین می شود . که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در چاله ها ، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد و آن ها را به خوبی کنترل می کنند . اگر این قسمت یعنی جلو بندی خراب شود ، تعمیر و حل مشکل این قسمت بر گردن جلو بندی ساز می باشد .

سیبک خودرو

سیبک فرمان قطعات کروی شکل در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم ترین اصطکاک فراهم می کنند .

سیبک ها در معرض نیرو های کششی و فشاری قرار می گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می گیرد تحت نیروی کششی است .

سیبک یک قطعه کروی فلزی شکل می باشد که به آن یک بازو وصل شده است ، این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی می کند . این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک وصل است . توانایی حرکت به طرفین  و بالا و پایین را به طور همزمان انجام می شود و بودن آن در ماشین و فرمان بسیار مهم می باشد و در سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهمی را دارد .

علائم خرابی جلو بندی شامل چه مواردی می باشد ؟

1- گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین .

2- کشیده شدن فرمان به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه ، مسیر مستقیم را می رود .

3- شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها

4- ایجاد صدا های نا متعارف در هنگام عبور

5- لرزش فرمان در سرعت های خاص

فواید نصب سینی زیر موتور

1- جلوگیری از ورود حیوانات در فصل زمستان به داخل محفظه موتور

2- جلوگیری از ورود آب در مسیر های سراشیپی ، که هجوم یک باره آن به داخل موتور سبب خیس شدن و ایحاد اتصال در سیستم برق رسانی می گردد.

3- افزایش طول عمر قطعات موتوری و سیستم تعلیق از قبیل کمپرسور ، واتر پمپ ، پمپ هوا و جعبه فرمان در قبال عوامل محیط و شیمیایی

4- جلوگیری از برخورد اجسام غلطان در جاده یا خیابان با قطعات حساس و شکننده زیر خودرواز قبل رادیاتور یا منبع شیشه شور

سینی زیر موتور خودرو چه خصوصیاتی دارد ؟

– سینی زیر موتور خودرو قعطه ای پلاستیکی و در بعضی خودرو ها فلزی می باشد .

– سینس زیر موتور خودرو باید ویژگی های خاصی داشته باشد که بتواند به خوبی از موتور حافظت کند .

– انعطاف پذیر باشد و محم که هم درصورت وارد شدن ضربه از بین نرود و هم مقاوم باشد .

– سینی زیر موتور خودرو باید تمای قسمت زیرین موتور ر پوشش دهد .

– در برابر گل و لای آب از موتور حافظت کند و نگذارد به موتور آسیب وارد شود .

– علاوه بر موتور از گیر بکس اجزای آن را محافظت می کند و نمی گذارد آسیب جدی به موتور وارد شود .

– دمای موتور را حفظ کند تا در فصول سرد سال یا مناطقی با آب و هوای سرد از سرد شدن موتور جلوگیری می کند .

– در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم باشد و از بین نرود.

– جنس سینی زیر موتور خودرو باید به گونه ای باشد که در صورت برخورد با آب زنگ نزند .

دیگر مزایای استفاده از سینی زیر زمینی

1- سینی زیر زمانی که مانعی در مسیر شما قرار میگیرد و شما فرصت و به جای تغییر مسیر نداشته باشید و مجبور به رد کردن مانع از زیر خودرو باشید ، باعث عدم ضربه به کارتل و گیر بکس شده و از شکستن آن جلوگیری می کند . ( مخصوصا در مسیر شهر ها و بیرون شهر ها )

2- در صورتی که ماشین از مسیر خودش خارج شود و زیر ماشین با مانعی مثل جدول کنار خیابان برخورد کند ، سینی زیر تا حد زیادی مانع از شکستن کارتل و گیر بکس و زیر بند ماشین می شود .

3- سینی زیر در زمستان موجب جلوگیری از پاشیدن آب و گل و لای به بدنه داغ موتور و اگزوز و نیز موجب جلوگیری از پاشیدن آب و گل و لای بر روی سنسور ها می شود . سینی زیر موتور نمی گذارد که به موتور آسیب جدی وارد شود .

شلگیر

بیشتر بخوانید:

بوش طبق چیست و نحوه عملکرد آن + علائم خرابی

نسبت صحیح ترکیب ضد یخ و آب در رادیاتور در پراید

همه چیز درباره باتری خشک + انواع باتری و نگهداری صحیح آن

منبع: ملت یدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.