بررسی علت سر و صدای داخل خودرو + روش های صداگیری آن

بررسی علت سر و صدای داخل خودرو + روش های صداگیری آن

امروزه با پیشرفت خودروها در سبک ‌های مختلف ، انتخاب ‌های زیادی برای خریداران از بین برند های خودروسازی ایرانی و خارجی وجود دارد . یکی از مهم ‌ترین و تعیین‌ کننده ‌ترین فاکتور ها برای انتخاب یک خودرو کابین و امکانات موجود در آن است . تمامی قطعات خودرو از اجزای کوچک تا بزرگ به‌ نحوی در داخل یا بر روی کابین خودرو نصب می ‌شوند .

خودرو

اگر از آن دسته افرادی هستید که به واسطه‌ ی شغل و حرفه ‌ی خود باید روزانه از خودروی شخصی استفاده کنید ، احتمالا تا به حال با مشکل سر و صدای بیش از حد داخل اتاق خودرو مواجه شده اید . این مشکل امری مرسوم برای خودروها محسوب می ‌شود ؛ اما برای خودرو های ارزان‌ تر و با کیفیت پایین یا قدیمی به مراتب بیشتر و آزار دهنده ‌تر است .

اهمیت صداگیری اتاق خودرو

اگرچه تولیدات خودرو بسیار افزایش یافته و شرکت ‌های خودرو سازی از بزرگ ترین شرکت ‌ها به حساب می‌ آیند ؛ اما برخی مشکلات قدیمی ماشین‌ ها همچنان باقی است و در طول رانندگی خاطر بسیاری از افراد را آزرده می ‌کند .

ایجاد صدا در اتاق خودرو یکی از این مشکلات است که آسایش را از برخی راننده‌ ها گرفته است . تداوم صدای اتاق ماشین ، می ‌تواند منجر به سردرد ، خستگی ، استرس ، خشم شود . بنابراین کاهش و حذف صدای داخل خودرو ، از نظر حفظ سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است .

در اصطلاح به کم کردن صداها ، لرزش ها و تکان های کلی    noises, vibrations, and overall harshness ) ( nvh گفته می شود ، که هدف تمام ماشین سازان است .

آنها تمرکزشان را روی خلق یک سفر آرام می گذارند چرا که این نوع تجربه از همه لذت بخش تر است . در حقیقت ، حتی در رانندگی آزمایشی ، ماشین هایی با بدنه داخلی ساکت تر ، با کیفیت تر در نظر گرفته می شود .

این مانند یک حباب شخصی و لوکس خودتان است ، مکانی با آرامش و لایق شما که تنها برای شما رزرو شده است . قدم اول ماشین سازان برای کاهش صدای بدنه ، تمرکز روی شکل بدنه است که به صورتی باشد که بتواند باد را بدون صدا عبور دهند . به عنوان یک مزیت ویژه ، کیفیت آیرودینامیکی به توسعه اقتصادی بودن مصرف سوخت کمک می کند .

به همان خاطر ، آنها از سیستم تعلیق  و موتور برای کاهش انتقال صدا کمک می گیرند . زمانی که همه این قطعات به درستی سر جای خود قرار داشته باشند ، ترک ها را با روش های مختلفی که وجود دارد ، درزگیری می کنند . نسبت به هر کارخانه ای ، آنها ممکن است از نوار ، اسپری یا حتی درزگیری های دور در نیز استفاده کنند  .

لاستیک ها نیز تست می شوند تا بفهمند طراحی های روی عاج تایر بدون ایجاد صدای زیاد ، روی جاده محکم می شود یا نه . اما همه ماجرا این نیست . عایق بندی الیافی و شیشه های آکوستیک نیز استفاده می شود . در برخی خودروهای جدید و کیفیت بالا ، سیستم صدا به گونه ای طراحی شده است که صدای بیرون را حذف می کند . این سیستم به طور شهودی به صداهای ناخواسته گوش می دهد و یک صدای مشابه به آن تولید می کند تا آن را خنثی کند .

همان طور که می دانید هرچه قدر ماشین لوکس تر باشد ، کاهش صدای بدنه اش نیز بیشتر است . البته همیشه هم این گونه نیست چرا که بیشتر ماشین هایی با قیمت مناسب تر نیز در تلاشند تا پا به پای آنها پیش بروند که این خود خبر بسیار خوبی برای کسانی است که دنبال خودروپ قیمت بالای لوکس نیستند .

تاثیر صدای اتاق خودرو چگونه روی کیفیت سفر

آخرین باری که یک ماشین تازه را برای تست و آزمایش آن راندید کی بود ؟ اگر اخیرا بوده ، متوجه آرام بودن سفر شده اید ، ممکن است سکوت عجیب بین شما و فروشنده که امیدوار به خریدتان بوده ، شدیدا آشکار بوده است .

اما این صداها تنها هنگام راندن نیستند . منظور ما از صدای بدنه ، هنگام باز یا بستن در ماشین ، تغییرات اندیکاتور و دیگر فاکتورهای کوچک مثل آن نیز است . همین موقع است که عایق بندی بدنه به کار می آید .

جدای از همه ، مهندسین کارخانه های خودرو سازی مشغول کار روی NVH   هستند تا تمام صداها را جذب کنند تا شما سفری آرام و نرم تری داشته باشید . همین طور صداهای داخل بدنه می توانند موجب ایجاد یا قطع مکالمه مسافران شوند. در سفرهای طولانی ، حرف زدن بدون نیاز به داد زدن روی جار و جنجال جاده همراهتان هستند لذت بخش است .

وقتی مهندس هستید ، فهمیدن اینکه چه چیزی باعث ایجاد صدای بدنه می شود ، می تواند در کمک به کاهش آن بسیار مفید باشد .

زمانی که به خرید ماشین رفته اید ، فهمیدن آن می تواند به شما کمک کند تا انتخاب صحیحی انجام دهید . به خواندن ادامه دهید تا بفهمید چه ‌چیز هایی موجب صداها می شوند .

عوامل ایجاد صدا در داخل خودرو

وقتی از دلایل ایجاد صداهای داخل خودرو حرف می ‌زنیم می ‌توانیم آن‌ ها را در سه عامل کلی دسته‌ بندی کنیم :

1- صداهایی که مربوط به موتور و دیگر قسمت ‌های مکانیکی خودرو است .

2- صداهای مربوط به جاده که از طریق لاستیک ‌‌ها ، در نهایت به اتاق خودرو منتقل می ‌شوند .

3- سر و صداهای باد و عوامل محیطی که از بیرون خودرو به داخل اتاق نفوذ می‌ کنند .

توجه به هر سه عامل بالا برای کاهش صداهای اتاق خودرو ، از اهمیت لازم و کافی برخوردار است . روش‌ های تعمیری که به حذف صداهای موتور خودرو و دیگر بخش‌ها مربوط می ‌شود نیازمند تخصص کافی است .

کاهش تاثیر عوامل جاده ‌ای نیز به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد که در هر مدل خودرو متفاوت است و تسلط به آن برای همه ‌ی افراد امکان ‌پذیر نیست . بنابراین تصمیم گرفتیم در اینجا مرور کوتاهی بر دو دسته ‌ی اول داشته باشیم و سپس بر راه‌ های کاهش صدای اتاق خودرو با عوامل محیطی مثل باد تمرکز کنیم .

صدا گیری اتاق خودرو به وسیله ‌ی تعمیر بخش ‌های معیوب

صداهای داخل خودرو که ناشی از مشکلات خود ماشین و عوامل جاده‌ای است ، به بخش‌های مختلفی مربوط می‌ شود . عدم عملکرد صحیح موتور ، اگزوز ، سیستم تهویه و لاستیک‌ ها ، می ‌تواند باعث ایجاد سر و صدا در اتاق خودرو شود . اگر در هنگام رانندگی ، صدا های مانند جیغ زدن ، جیر جیر کردن ، خراشیدن و صدا های غیر عادی دیگری شنیدید ، به احتمال زیاد قسمت ‌های مکانیکی خودرو به درستی کار نمی‌ کنند . در این مواقع کمک گرفتن از یک مکانیک خبره ، بهترین راه حل است .

کارهای عمومی مثل تعویض به موقع روغن موتور ، جزء مواردی هستند که می‌ توانند در کاهش صدای اتاق ماشین ، نقشی مثبت بازی کنند .

یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه می ‌شود ، تاثیر کیفیت لاستیک ‌ها در کاهش صدای داخل خودرو است . اگر به طور مرتب فشار تایر ها را کنترل کنید و در صورت لزوم به تعویض آن‌ها مبادرت ورزید ، به کاهش سر و صداهای اتاق خودرو کمک شایانی کرده ‌اید .

راهنمای عایق‌ بندی درها برای کاهش صدای اتاق خودرو

گفتیم که عایق‌ بندی درها و پنجره‌ ها کار آسانی نیست . دلیل این گفته میزان زحمتی است که باید برای به سرانجام رسیدن درست این کار ، متحمل شوید . علاوه بر این ریزه ‌کاری ‌هایی نیز برای نتیجه‌ گیری بهتر در صداگیری اتاق خودرو وجود دارد .

اولین مرحله برای عایق ‌بندی درها ، خارج کردن همه ‌ی پیچ ‌ها و دیگر قطعات در اولین لایه بیرونی درها است ، تا بتوانید اندازه‌ ی دقیق فوم عایق مورد نیاز را به دست آورید . دقت کنید که اگر می‌ خواهید اندازه عایقی که خریداری کرده‌ اید کوچک ‌تر یا بزرگ ‌تر نباشد ، بهتر است پس از انجام این مرحله و به دست آوردن اندازه‌ ی دقیق ، اقدام به خرید فوم عایق باز تابنده کنید .

مرحله‌ ی بعد نصب فوم عایق است . در این مرحله شما باید مطمئن شوید که همه‌ ی قسمت ‌ها به خوبی عایق‌ بندی شده است و محل مغفول مانده ‌ای وجود نداشته باشد . همچنین باید دقت کنید که قسمتی را بیش از حد عایق نکنید که وزن در را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر این نکات را رعایت کنید بهترین فرجام را برای کار خود رقم خواهید زد .

پس از آن که همه‌ ی قسمت ‌های درها را که احتمال دارد صدا های بیرونی از آن مکان‌ ها وارد اتاق خودرو شود ، عایق ‌بندی کردید و از این کار مطمئن شدید ، وسایل لایه‌ ی بیرونی در را در جای خود نصب کنید . به این ترتیب عایق ‌بندی درها تکمیل شده است و می‌ توانید شاهد کاهش صدای اتاق خودروی خود باشید .

نکات عمومی در صداگیری اتاق خودرو

1- اگر از کف پوش‌ ها و فوم‌ های عایق استفاده می ‌کنید بهتر است هر از چند گاهی ، محفظه ‌ها و لبه‌ های آن‌ ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که چسب‌ های آن ‌ها باز نشده باشد .

2- اگر اولین ‌بار است که برای عایق ‌بندی در ها اقدام می ‌کنید ، پیشنهاد می‌ کنیم از یک نفر که سابقه‌ ی چنین کاری دارد کمک بگیرید . این‌ گونه نتیجه ‌ی کار شما دقیق ‌تر و مفیدتر خواهد بود .

3- صداهای تکراری که به صورت مداوم در اتاق خودرو شنیده می‌ شوند پیام‌ های هشدار آمیزی از نقص در قسمت‌ های مکانیکی خودرو در خود دارند و باید نسبت به رفع آن ‌ها توجه جدی داشته باشید .

سایر سر و صداهای کابین خودرو

صدای سوت لنت ‌ها :

معمولا اگر لنت ترمز دارای چراغ خطر نباشد در صورت به پایان رسیدن ، به هنگام ترمز گیری صدایی مثل سوت کشیدن را به همراه خواهد داشت .

صدای تسمه‌ ها :

معمولا بر اثر شل بودن تسمه ‌ها است که به هنگام شتاب ‌گیری این صدا در داخل کابین به گوش می‌ رسد .

صدای لق زدن ناشی از فرمان هیدرولیک :

معمولا هنگامی که فرمان خودرو شما هنگام چرخش به لرزه درمی‌ آید به قسمت کابین خودرو نیز منتقل می ‌شود که نشان از کم بودن سطح روغن فرمان یا خرابی در قسمت پمپ هیدرولیک دارد .

صدا از چرخ‌ های عقب :

معمولا بر اثر خرابی در قسمت بلبرینگ عقب ، صداهایی زوزه شکل و خشک از قسمت عقب خودرو شنیده می ‌شود ؛ در این موارد معمولا باید بلبرینگ ‌ها عوض شوند و کار با گریس‌ کاری به اتمام نخواهد رسید .

صدای ناشی از بسته نبودن در موتور :

معمولا به‌ دلیل فراموشی در بستن درب موتور ایجاد می ‌شود ؛ همچنین عدم رگلاژ درست درب موتور نیز می ‌تواند موجب سر و صدای کابین شود .

صدای هوا کشیدن از قسمت منیفولد :

معمولا بر اثر تغییرات دمایی زیاد در قسمت موتور یا بالا رفتن بیش از حد دما در این قسمت سر و صدا به گوش می ‌رسد که در برخی موارد به خاطر شست ‌و شوی اتومبیل و هوا کشیدن برخی اورینگ‌ های منیفولد است که باعث خشکی و ترک خوردگی می ‌شود که معمولا با صدایی مثل هوا کشیدن همراه خواهد بود .

خودرو

بررسی لاستیک خودرو بر روی صداگیری اتاق ماشین

برای صداگیری اتاق ماشین 206 یا هر خودروی ایرانی و خارجی دیگری علاوه بر بررسی مکانیکی خودرو ، باید به لاستیک ‌ها نیز توجه کنید . اگر کیفیت لاستیک‌ ها پایین باشد هنگام حرکت صدا ایجاد می‌ کند و این مسئله ممکن است به شدت شما را عصبانی کند . معمولا لاستیک‌ های فابریک خودرو مشکلی از این نظر ندارند مگر این که عمر زیادی داشته باشند . از این رو بهتر است هنگام تعویض لاستیک خودرو دقت داشته باشید که یک لاستیک با کیفیت تهیه کنید تا از نفوذ صدای آن به داخل کابین در امان باشید .

علاوه بر این زمانی که فشار باد لاستیک تنظیم نباشد ، صدای غیر معمولی از آن شنیده می ‌شود . همان طور که می دانید ، تمام این صداها می ‌توانند یک هشدار برای راننده محسوب شوند که بخشی از خودرو استانداردهای لازم را ندارد و با رفع مشکل علاوه بر امنیت بیشتر صداگیری اتاق ماشین نیز انجام می ‌گیرد .

بیشتر بخوانید:

با این 6 کار خودرو خود را نابود می ‌کنید + جزئیات کامل آن

یک نظر

  1. سلام ، من یه سمند ef7 دوگانه صفر خریدم ، از بدنه ماشین صدایی مانند صدا خوردن سنگ به بدنه ماشین شنیده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.