همه چیز درباره خرید لاستیک خودرو
در این نوشته راجع به لاستیک خودرو صحبت خواهیم کرد. اکثر مردم فکر می کنند که لاستیک های خارجی خوب بود و موندگاری دارد ولی اصلا اینگونه نمی باشد . برای خرید لاستیک بهتر است اول خوب تحقیق کنید و بعد اقدام به خرید کنید . در این مقاله درباره اینکه چه لاستیکی بخرید و چه لاستیکی خوب مب یاشد ، توضیح کامل داده شده است .
راهنمای کامل خرید لاستیک
لاستیک مهم ترین اجزای ماشین بوده که ماشین بدون لاستیک هیچ است . لاستیک هایی که امروز تولید می شود ، از کمپانی مربوط به لاستیک طراحی و ساخته شده است .
نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :
1- انتقال شتاب منفی
2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها
3- جذب ضربات
4- حفظ پایداری
تاریخچه تایر چیست؟
در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود . نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .
چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد . در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .
همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .
در ادامه:
کمپانی continental – AG در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .
در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند . اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود.
این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود . موضوع این نیست ، موضوع این است که باید از چه لاستیکی برای خودروی خود استفاده کرد . قابل ذکر است لاستیک قطعات یدکی نمی باشد . باید با توجه به بوده و مبلغی که می خواهیم صرف آن کنیم لاستیک را بخریم . بهتر است در مورد لاستیک ها پرس و جو کرده ، و بعد اقدام به خرید آن کنیم . در ادامه 15 ویژگی مهم لاستیک را به شما خواهیم گفت .
شاخص تردویر
این شاخص برای فرسایش لاستیک بوده ، که حتما باید در هنگام خرید به آن توجه کرد . اگر عدد آن پایین باشد باعث چسبندگی و نرمی می شود . و همچنین اگر عدد پایین باشد باعث خراب شدن سریع آن می شود . هنگام خرید یادتان باشد شاخص تردویر لاستیک بین 280 تا 340 باشد . حواستان باشد چه لاستیکی بخرید .
شاخص ترکشن
این شاخص در هنگام باران و خیس بودن زمین ، مقاوم می باشد و نمی گذارد به ماشین شما آسیب برسد و لاستیک شما را خوب نگه می دارد . بهتر است از لاستیک و شاخص AA استفاده کنید . حتما این شاخص باشد .
شاخص دما
این شاخص در دما و در شرایطی خود را حفظ می کند و در این مورد شاخص A خوب بوده و از آسیب رسیدن به لاستیک جلوگیری می کند . و حتما ویژگی ها گفته شده در هنگام خرید در نظر بگیرید تا لاستیک خوب و درجه 1 خریداری کنید .
شاخص بار
این شخاص برای این است که یک لاستیک چند کیلو گرم را تحمل می کند و آیا بیشتر از آن را تحمل می کند یا خیر . در هنگام خرید لاستیکی بخرید که وزن بالا را بتواند تحمل کند .
شاخص حداکثر فشار باد
این شاخص آنچنان مهم نمی باشد ولی در هنگام خرید این مورد را در نظر بگیرید و از لاستیکی استفاده کنید تنظیم باد آن خوب باشد .
شاخص نوع لاستیک
1- شاخص P برای خودروهای سواری
2- شاخص T برای لاستیک های کوچک و در صندوق عقب جا شده و جایی را اشغال نمی کند .
3- شاخص LT برای خودرو های SUV
شاخص پنهای لاستیک
این شاخص برای طول و عرض لاستیک بوده و باید به این مورد نیز توجه کرد ، زیرا ماشین های امروزی نسبت به چند سال پیش پیشرفت کرده اند و اکثر ترمز ماشین ها ABS می باشد و همچنین باید لاستیک خود را در ابعاد 15 / 65/ 185 و همچنین 15 / 60 / 205 باشد . حتما یادتان باشد این اعداد .
شاخص ارتفاع لاستیک
این شاخص برای آن است که ارتفاع تایر شما چقد می باشد و با فابریک آن هم اندازه باشد . اگر عدد آن پایین باشد ، ارتفاع آن کمتر باشد لاستیک خشک تر می شد و هرچه بیشتر باشد ، لاستیک نرم تر می باشد . حتما ارتفاع آن بیشتر باشد .
شاخص R
این شاخص نشان می دهد که تکنولوژی لاستیک خودرو چقد شده و همچنین به استحکام لاستیک را حفظ می کند حتی در شرایط سخت . این مورد نیز یادتان باشد .
شاخص ابعاد رینگ
این شاخص به شما می گوید که رینگ شما چند اینچ می باشد . اگر 20 باشد باید 20 اینچ باشد رینگ شما .
شاخص بار و سرعت
نشان دهنده آن است که لاستیک خودرو چقد سرعت و بار را تحمل می کند . اگر عدد با حرف بزرگ انگلیسی باشد شاخص بار بوده و عدد تحمل وزن است .
حرف انگلیسی بعد از ععد شاخص سرعت می باشد . حتما باید این موارد را در هنگام خرید توجه کرد .
شاخص M + S
نشان می دهد که لاستیک در برف و گل جوابگو می باشد یا خیر . این ویژگی باید کسانی که آفرود دارند در نظر بگیرند ، زیرا این شاخص بیشتر به کار آن ها می آید .
استاندارد DOT
این استاندارد برای آن است که آن لاستیکی خریداری می کنید ، می توان در کشور آمریکا استفاده کرد یا خیر ، زیرا نمی گذارند بیشتر لاستیک ها در آمریکا استفاده شود .
شاخص ترکیب ها و موارد استفاده در تایر
باید از شخص فروشنده بپرسید که در این تایر از چه چیز هایی استفاده شده است بپرسید که از جنس آج می باشد یا خیر . یا جنس آن دیواره می باشد یا خیر . لاستیکی که جنس آن آج باشد از دولایه تشکیل شده است که لایه آن استیل و پلی استر می باشد .
شاخص تاریخ ساخت
حتما به تاریخ روی لاستیک خودرو توجه کنید که مال قبل نباشد . این تاریخ 4 رقمی بوده که 2 عدد اول شامل هفته و 2 عدد دوم شامل سال آن می باشد . حتما باه تاریخ دقت کنید که مال قبل نباشد و توضیح جدید باشد .
شاخص E4
این نشان می دهد که این تایر توسط انجمن اروپا تایید شده و همچنین شرکت سازنده آن زیر نظر اتحادیه اروپا می باشد یا خیر
نکات دانستنی در مورد لاستیک خودرو
1-تایر ران فلت یعنی چه ؟
به تایری گفته می شود که وقتی لاستیک ترکید و یا باد آن خالی شد نیز حرکت کند . این گونه می شود گفت که تایر داخلی قوی و در مواقع خالی شدن باد و ترکیدن بالایی سر ماشین و سر نشین نیاید . این تایر ها تسمه قوی دارد و داخل لاستیک قرار داده می شود .
انواع آج تایر
جهت دار
این تایر ها از سرعت بالایی برخوردار می باشد و با آب و هواو در هنگام خیس شدن سازگاری دارد . این نوع آج به شکل 7 می باشد و آب را به بیرون هدایت می کند .
قابل توجه باشد که این تایر در جهت مشخص علامت گذاری شده است .
متقارن
ساده ترین لاستیک خودرو بوده و می توان در هر جهتی استفاده کرد و همچنین این نوع لاستیک بهترین لاستیک بوده و توصیه می شود از این لاستیک استفاده کنید .
نا متقارن
این نوع لاستیک خودرو در بدترین شرایط بلایی سرش نمی آید و به ماشین نیز لطمه نمی زند . این نوع لاستیک با لاستیک متقارن فرق دارد ولی هر دوی آن یکسان و خوب می شود و توصیه می شود از هر دو می توان استفاده کرد .
جهت دار نا متقارن
این لاستیک در هر دو فصل خوب می باشد و در جاده و زمانی که باران می بارد خوب می باشد و بعد از متقارن و نا متقارن این لاستیک خوب می باشد .
زمان تعویض و علام تعویض تایر ها یعنی چه ؟
لاستیک ها تاریخ دارند ولی انقضا خیر و تا زمانی خراب شوند ، قابل استفاده می باشد و حتی می توان از یک لاستیک 1 سال استفاده کنید .
بستگی دارد که لاستیک چقدر عمر کند و آج لاستیک زمانی خراب شود جوری که مشخص نشود ، یعنی عمر آن تمام شده است .
تایر ها در 4 فصل چگونه هستند ؟
1- تایر زمستانی : باید آج آن درشت و بلند باشد که در هنگام برف بتوان رد شد و وقتی که زنجیر چرخ به این لاستیک ها بسته شود خیلی خوب حرکت خواهند کرد . زمستان چون برف ها به لاستیک می چسند ، سوخت در جاده بالا و باعث خشک شدن آن می شود . نکته جالب این است که فقد در فصل زمستان در کشور های خارجی از این لاستیک استفاده می شوند و در فصل تابستان از لاستیک دیگر .
2- تایر تابستانی : این تایر در تابستان سرعت بالایی و عملکرد خوبی به همراه دارد . این تایر در تابستان و در گرما تحمل گرما را دارد و بهتر است در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .
3- تایر چهار فصل: این تایر نسبت به دو تایر گفته شده ، آنچنان خوب نمی باشد و در هنگام بارندگی و برف آنچنان حرکت نخواهد کرد بلکه با زنجیر چرخ شاید بتواند راه برود . توصیه می شود در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .
تایر تیوبلس یعنی چی ؟
این تایر بدون تیوپ بوده و در زمستان و تابستان انعطاف پذیر بوده و حتی در زمستان بودن زنجیر چرخ نیز حرکت خواهد کرد . این تایر داخل خود تیوپ دارد و نیاز به تیوپ ندارد و زمان ترکیدن هیچ آسیبی به ماشین وارد نمی کند .
مزایای لاستیک تیوبلس نسبت به لاستیک خودرو معمولی
1- مقاومت بیشتر به پنجری
2- تعمیرات و نصب آسان
3- وزن کمتر
4- پنجرگیری ساده
5- ایمنی بسیار بالا
لاستیک اسلیک و نیم اسلیک یعنی چه ؟
1- لاستیک اسلیک
این لاستیک اولیل دهه 50 تولید شده است . یعنی سال 1950 و بهترین تایر می باشد . این لاستیک نکته منفی که دارد این است که عمر آن پایین بوده و خیلی زود خراب می شود . این لاستیک ها برای موتور و برای مسابقات فرمولا وان استفاده می شود .
2- لاستیک نیم اسلیک
تایر داری آج خوبی بوده و برای ماشین های معمولی و اسپرت استفاده می شود و در هر شهری می توان از آن استفاده کرد . این تایر برای زمین های خیس عالی می باشد .